SESSIÓ 1.
ACTIVITAT 1:
Formulari
KPSI. Avaluació Inicial.
(Knowledge and
Prior Study Inventory,
Young i Tamir,
1977)
KPSI ANA BALSERA.
Individual / En grup
|
HO SABRIA
EXPLICAR
(3)
|
PODRIA DIR
ALGUNA
COSA (2)
|
EM SONA
(1)
|
NI IDEA
(0)
|
1. Les finalitats, models i
estils
d’ensenyament del ‘coneixement
del medi’
|
X
|
|||
2. El currículum del
‘coneixement del medi’ i
Les competències bàsiques
|
X
|
|||
3. La selecció de continguts:
els conceptes
social clau
|
X
|
|||
4. Les activitats: cicle
d’aprenentatge
|
X
|
|||
5. L’avaluació
|
X
|
|||
6. La interdisciplinarietat. El
treball de camp i
les sortides al medi
|
X
|
|||
7. El temps històric: la
narració històrica
|
X
|
|||
8. L’espai geogràfic: els mapes
mentals
|
X
|
|||
9. L’educació per a la
ciutadania
|
X
|
KPSI PAULA AROCA.
Individual / En grup
|
HO SABRIA
EXPLICAR
(3)
|
PODRIA DIR
ALGUNA
COSA (2)
|
EM SONA
(1)
|
NI IDEA
(0)
|
1. Les finalitats, models i estils
d’ensenyament del ‘coneixement del medi’
|
X
| |||
2. El currículum del ‘coneixement del medi’ i
Les competències bàsiques
|
X
| |||
3. La selecció de continguts: els conceptes
social clau
|
X
| |||
4. Les activitats: cicle d’aprenentatge
|
X
| |||
5. L’avaluació
|
X
| |||
6. La interdisciplinarietat. El treball de camp i
les sortides al medi
|
X
| |||
7. El temps històric: la narració històrica
|
X
| |||
8. L’espai geogràfic: els mapes mentals
|
X
| |||
9. L’educació per a la ciutadania
|
X
|
KPSI XAVIER CHAVARRÍAS.
Individual / En grup
|
HO SABRIA
EXPLICAR
(3)
|
PODRIA DIR
ALGUNA
COSA (2)
|
EM SONA
(1)
|
NI IDEA
(0)
|
1. Les finalitats, models i estils
d’ensenyament del ‘coneixement del medi’
|
X
| |||
2. El currículum del ‘coneixement del medi’ i
Les competències bàsiques
|
X
| |||
3. La selecció de continguts: els conceptes
social clau
|
X
| |||
4. Les activitats: cicle d’aprenentatge
|
X
| |||
5. L’avaluació
|
X
| |||
6. La interdisciplinarietat. El treball de camp i
les sortides al medi
|
X
| |||
7. El temps històric: la narració històrica
|
X
| |||
8. L’espai geogràfic: els mapes mentals
|
X
| |||
9. L’educació per a la ciutadania
|
X
|
KPSI MONTSE LÓPEZ.
Individual / En grup
|
HO SABRIA
EXPLICAR
(3)
|
PODRIA DIR
ALGUNA
COSA (2)
|
EM SONA
(1)
|
NI IDEA
(0)
|
1. Les finalitats, models i estils
d’ensenyament del ‘coneixement del medi’
|
X
| |||
2. El currículum del ‘coneixement del medi’ i
Les competències bàsiques
|
X
| |||
3. La selecció de continguts: els conceptes
social clau
|
X
| |||
4. Les activitats: cicle d’aprenentatge
|
X
| |||
5. L’avaluació
|
X
| |||
6. La interdisciplinarietat. El treball de camp i
les sortides al medi
|
X
| |||
7. El temps històric: la narració històrica
|
X
| |||
8. L’espai geogràfic: els mapes mentals
|
X
| |||
9. L’educació per a la ciutadania
|
X
|
KPSI SANDRA FORNIELES.
Individual / En grup
|
HO SABRIA
EXPLICAR
(3)
|
PODRIA DIR
ALGUNA
COSA (2)
|
EM SONA
(1)
|
NI IDEA
(0)
|
1. Les finalitats, models i estils
d’ensenyament del ‘coneixement del medi’
|
X
| |||
2. El currículum del ‘coneixement del medi’ i
Les competències bàsiques
|
X
| |||
3. La selecció de continguts: els conceptes
social clau
|
X
| |||
4. Les activitats: cicle d’aprenentatge
|
X
| |||
5. L’avaluació
|
X
| |||
6. La interdisciplinarietat. El treball de camp i
les sortides al medi
|
X
| |||
7. El temps històric: la narració històrica
|
X
| |||
8. L’espai geogràfic: els mapes mentals
|
X
| |||
9. L’educació per a la ciutadania
|
X
|
ACTIVITAT 2:
Continguts treballats
|
Les idees clau del tema
són...
|
1. Les finalitats, models i
estils d’ensenyament del coneix. medi
|
Els models i estils, així com també les finalitats de cadascun, del
coneixement del medi són:
Tradicional: la seva finalitat és formar a bons ciutadans i especialistes; coneixement positivista; el professor transmet el coneixement científic i els alumnes són receptors passius que no poden qüestionar; ensenyament transmissiu; aprenentatge memorístic i reproductiu i repetitiu. Recursos: llibres de text; treball individual; avaluació com a reproducció de coneixements.
Actiu: la seva finalitat és aconseguir la motivació de l’estudiant;
concepció humanista de la ciència i coneixement com a interpretació; el
professorat ajuda, guia i motiva i l’alumnat és el centre del fet educatiu;
ensenyament actiu i potencia l’autonomia a través de la interacció amb els
iguals i amb el medi; recursos: sortides, treballs de camps, etc. Treballs en
grup i importància de l’avaluació sobretot els aspectes procedimentals.
Científic
o tècnic: la seva finalitat és formar a joves científics
(petits historiadors o geògrafs) ; els alumnes poden fer ciència per arribar
a la veritat (neopositivista); professorat protagonista que transmet els coneixements;
alumne receptor, reproductor i aprenen el mètode i l’apliquen; segueixen el
model científic; recursos utilitzats: fonts primàries, ús d’instruments i
tècniques per analitzar i interpretar la realitat social; treball individual
i avaluació donant importància als coneixements i procediments.
Crític: la finalitat és formar un pensament crític, reflexiu i compromès en
la millora de la societat; concepció social crítica del coneixement que admet
el dubte, la crítica i la formulació de propostes alternatives; el mestre i
l’alumne tenen un paper actiu i compromès; aprenentatge per descobriment
guiat; recursos: fonts d’informació diverses (cinema, premsa, internet,
biblioteca...); es comprometen en millorar la societat; treball cooperatiu;
importància de la regulació de l’aprenentatge (com s’aprèn).
|
2. El currículum
del‘coneixement del medi i les competències bàsiques
|
El marc normatiu fixa els objectius generals i estableix les àrees
curriculars de cada etapa educativa. El currículum estableix tres nivells de
concreció:
1) Projecte Curricular de Centre
2) Programació de les àrees per
cicles
3) Programació de l’aula (mestre)
El disseny curricular implica prendre decisions per el PEC i les
necessitats educatives de l’alumnat.
El currículum de l’àrea del coneixement del medi s’estructura de la
següent manera:
-
Pròleg (què i per a què s’ha d’aprendre)
-
Competències bàsiques (finalitat de
l’educació obligatòria)
-
Objectius (què ha d’aprendre)
-
Continguts ( a través de què)
-
Criteris d’avaluació (com es comprova
l’assoliment d’objectius)
-
Activitats
El currículum estableix que les finalitats de l’educació obligatòria és
educar a persones que tinguin coneixement sobre el món (saber); disposin
d’eines per comprendre’l (saber fer); i puguin habitar-lo i millorar-lo
(saber ser i estar).
En relació a les competències bàsiques n’hi ha vuit amb un total de
quatre finalitat:
1) Comunicativa, lingüística i audiovisual
2) Artística i cultural
3) Tractament de la informació i competència digital
4) Matemàtica
5) Aprendre a aprendre
6) Autonomia i iniciativa personal
7) Coneixement i interacció amb el món físic
8) Social i Ciutadana
Comunicativa, lingüística i audiovisual- Artística i cultural: Ser i
actuar de manera autònoma.
Tractament de la informació i competència digital – Matemàtica –
Aprendre a aprendre: Pensar i comunicar.
Autonomia i iniciativa personal: Descobrir i tenir iniciativa.
Coneixement i interacció amb el món físic – Social i Ciutadana:
Conviure i habitar el món.
|
3. La selecció de continguts:
els conceptes social clau
|
Hi Ha 7 conceptes socials clau:
1.
Racionalitat/Irracionalitat:
Tot succeeix per unes causes i comporta unes conseqüències. Fomenta el
pensament racional.
2.
Identitat/Alteritat: Saber
quina és la meva realitat i quina és la dels altres. Potencia
l`autoconsciència i l`empatia.
3.
Diferenciació (diversitat/desigualtat):
Observar les desigualtats (perjudici) i la diversitat (benefici) que hi ha a
la societat, per educar el respecte cap a la diferència.
4.
Interrelació/Conflicte: Els grups de la societat es comuniquen i
relacionen. Es desenvolupa el sentit de cooperació, de solidaritat i
interdependència.
5.
Canvi/Continuïtat: Observar què
ha canviat al llarg del temps i per què. S`educa la responsabilitat i el
compromís per a un futur.
6.
Organització social/Poder:
Observar les maneres de com ens organitzem les persones a la societat, i
quins drets i deures tenim. Potencia la presa de decisions i la intervenció
en problemes socials.
7.
Creences i valors: Saber quins
valors hi ha presents a la societat per afavorir la convivència, a través del
diàleg i el consens.
|
4. Les activitats:
Cicle d’aprenentatge
|
El cicle d`aprenentatge
s`estructura en 4 fases:
1.
Exploració (concret i simple):
expressió dels coneixements previs i reconeixement de l`objecte
d`aprenentatge i la seva utilitat, a partir de situacions reals.
2.
Introducció (més abstracte,
però concret): Introducció de noves idees per tal que l`alumne vagi
construint nou coneixement, relacionant-lo amb els seus coneixement previs.
3.
Estructuració (més abstracte, i
més complex): activitats de sistematització i estructuració dels nous
coneixements.
4.
Aplicació (concret, però
complex): aplicació dels nous punts de vista a altres situacions de contextos
reals, per tal de saber utilitzar el nou llenguatge.
|
5. L’avaluació
|
Les activitats d`avaluació permeten, a partir d`uns criteris d`avaluació prèviament establerts, es valora i s`analitza l`ensenyament i l`aprenentatge de l`alumne.
A partir de les activitats que permeten el procés d`ensenyament i aprenentatge s`identifiquen els errors i els encerts, a partir d`indicadors d`avaluació objectivables, consensuats i públics.
Els criteris d`avaluació han de ser concrets, observables i realitzables (acció).
Les activitats han de tenir una màxima varietat possible i les activitats d`avaluació han de permetre l`avaluació formativa i formadora.
|
6. La interdisciplinarietat. El
treball de camp i les sortides
|
La interdisciplinarietat és un enfocament integrador de diferents sabers davant la parcel·lació del coneixement. És una metodologia de relació dinàmica entre disciplines.
La sortida com a recurs d`experiència directa resulta oportuna per ser un punt de partida o motivació en la fase de presentació d`un problema. A més, permet recollir informació i comprovar-la,com també aplicar el coneixement a realitats conegudes que brinden ocasions per exercir el pensament crític.
|
7. El temps històric:
La narració històrica
|
El temps és un concepte
abstracte, immaterial, inaprehensible à METACONCEPTE
Qualitats del temps:
irreversible, indissoluble amb l’espai, relatiu, multiplicitat.
Tres
tipus de temps:
-
Temps personal (experiències
viscudes de manera personal)
-
Tems social (de context, enmarca
el temps personal)
-
Temps històric (temps passat)
Operadors
temporals:
-
Present ( explica perquè el mon és com és),
-
Passat
(fets de l’actualitat per entendre el
present)
-
Futur
(crear expectatives)
Canvis i continuïtats
Ritmes evolutius i durades:
lents (evolució) o ràpids (revolució)
Simultaneïtat (fets diferents
que esdevenen alhora)
Causalitat (el fets tenen
causes i conseqüències)
|
8. L’espai geogràfic:
Els mapes
|
Espai: allò que es medeix amb
un pas, fent referència a distància i extensió.
Espai geogràfic: espai
terrestre real
L’ésser humà té capacitats
espacials innates
Propietats
espacials:
-
Topològiques
- Projectives
-
Euclidianes
Propietat
espacials:
-
Estadi Topològic (egocèntric i llocs coneguts sense escala, icònic)
-
Estadi Projectiu I (encara egocèntric, coordinació parcial i direcció però escala i
distancies inexactes, encara iconic),
-
Estadi Projectiu II (millor coordinació, continuïtat millora escala, direcció, orientació,
distància i perspectiva)
-
Estadi
Euclidià (coordinat, precís i detallat, precisió, forma
cartogràfica amb llegenda.
Elements del mapa: Localització
(símbol), distribució (superfície), direcció (orientació), mesuraments
(escala), elements estructurals (localització i orientació), elements de
contingut (punt de vista, dues dimensions, escala/proporcionalitat,
simbolisme/llegenda) i elements identificatius (títol, data, autoria)
|
9. L’educació per a la
ciutadania
|
Educació
per la ciutadania: conjunt de coneixements, habilitats i
valors escolats destinats a formar els joves per a què assumeixin els seus
rols i responsabilitats com a ciutadans/es d’una societat democràtica,
lliure, plural i tolerant.
-
Pluralitat: fet d’ésser més d’un. Diferències entre persones i grups, necessitat
de formes i normes de convivència i s’expressa a través de l’organització
social i política.
-
Ciutadania: condició i dret que ostenten les persones que pertanyen a una
comunitat política i que es caracteritza per igualtat, llibertat, justícia,
solidaritat, identitat.
-
Sistemes
polítics: formes d’organització política dels estats
caracteritzats per com s’exerceix la sobirania.
-
Cultura
política: conjunt de creences i valors compartits,
referents a la vida en societat que configuren les idees polítiques i la seva
manifestació. Socialització política, ideologies, canvi polític, opinió
pública i acció política.
-
Cultura
cívica: sistema se valors i actituds que fan que les
persones s’involucrin de manera activa, informada i responsable en la
construcció del benestar col·lectiu. La intervenció en la resolució de
problemes socials demana racionalitat, responsabilitat, pensament crític,
comunicació i habilitats social per resoldre conflictes.
|
SESSIÓ 2.
ACTIVITAT 1: TEXT BEN
ACTIVITAT 2: ON S`HAURIA DE SITUAR UN ECOPARC?
Els residus domèstics plantegen un problema greu per la gran quantitat de brossa que generen i per la dificultat en eliminar-la. A la comarca del Vallès Occ. els alcaldes dels municipis s’han reunit amb el conseller de medi ambient per tractar aquest problema. Què cal fer per eliminar la Gran quantitat d’escombraries que es recullen a diari? Els tècnics de mediambient elaboren un projecte per a la construcció d´un ecoparc. L’ecoparc és un equipament que separa els materials que poden ser reutilitzats (vidre, metalls, plàstics…) de la matèria orgànica dels residus urbans i amb aquests permet obtenir energia i adob.
Tots els alcaldes valoren bé el projecte però no es posen d’acord a l’hora d’ubicar-lo. Hi ha vàries opcions:
1. En el terme municipal d’una gran ciutat capital de la comarca. Es una ciutat molt poblada i pot suposar un risc important per la població: incendia, fuites tòxiques, accidents imprevistos... A més, la ciutat ja es veu afectada per la contaminació que provoca el trànsit.
2. En el terme municipal d’una ciutat industrial que ja té una depuradora d’aigües residuals i com a conseqüència els seus habitants ja han de suportar les males olors. Els seus habitants creuen que ja contribueixen a resoldre un problema que és de tots els habitants de la comarca.
3. En el terme municipal d’un poble proper a una reserva natural. Els seus habitants creuen que han de ser els principals responsables de la producció de residus qui ha d’acollir la construcció de l’ecoparc. Creuen que els gasos, fums i olors poden perjudicar la reserva natural i deixar d’atraure el turisme que és la principal font dels seus ingressos.
CREIEM QUE LA MILLOR OPCIÓ ÉS... la segona. És l`únic espai que es proposa que no provoca un risc elevat per les persones, ja que la primera opció moltes persones podrien veure`s afectades per incendis, fuites tòxiques... i la tercera opció espodria veure afectada una reserva natural. Entre aquestes tres opcions la més encertada és la segona tot i que com els habitants ja contribueixen a resoldre un problema de la ciutat, s`hauria de plantejar una altra solució que no afectés a cap ciutadà i que els beneficiés a tots.
Es podria instal·lar en un espai on no hi haguéssin residències, només zona industrial de fàbriques, d`aquesta manera els ciutadans no es veurien afectats pels possibles riscos que es poden produir.
SESSIÓ 4:
ACTIVITAT 1: ACTIVITAT TEMPS HISTÒRIC.
SESSIÓ 6:
ACTIVITAT 1: ANÀLISI DE LES ACTIVITATS DEL CICLE APRENENTATGE.
"El meu barri està obert a la ciutat? Coneixem la Vila Olímpica."
ACTIVITATS D`EXPLORACIÓ:
ACTIVITATS D`INTRODUCCIÓ:

ACTIVITATS D`ESTRUCTURACIÓ:
ACTIVITATS D`APLICACIÓ:
SESSIÓ 7:
ACTIVITAT 1: ESPAI GEOGRÀFIC IDEES PRINCIPALS.
a. Els mapes
- L’espai són els llocs on es desenvolupen les activitats humanes. És l’objecte bàsic de l’estudi de la geografia.
- L’espai geogràfic és un sistema de relacions entre elements naturals i antròpics com a resultat d’una organització social.
- L’espai geogràfic es representa a través de plànols i mapes.
- Un mapa és una representació gràfica en dues dimensions d’uns aspectes de la superfície terrestre en escala reduïda que impliquen una perspectiva d’aquesta superfície. Un plànol, en canvi, és una representació d’una superfície construïda, és a dir, d’una superfície urbana i, per tant, d’un espai reduït.
Els usos dels mapes són:
1. Localitzar llocs
2.Traçar itineraris
3. Representar informació
Els elements estructurals dels mapes són la localització (coordenades) i l’orientació (punts cardinals).
Els recursos per accedir-hi: mapes, globus terraqüi, atles, fotografies aèries, Google Earth o
mapes temàtics.
Les finalitats són: representar informació, orientarnos per prendre decisions
Finalment, les representacions dels infants segons dels models de Piaget i Inhelder es divideixen en quatre estadis:
1. Estadi Topològic
2. Estadi Projectiu I
3. Estadi Projectiu II
4. Estado Euclidià
b. Objectius i característiques de l’estudi del paisatge
Què és per a tu EL PAISATGE? És un espai composat per diferents elements naturals, biològics, ecològics, etc, a més a més està composat per vegetació, platges, edificis, etc, que fa que el puguem distingir d’altres.
El paisatge és:
c. Recursos per a l’estudi del paisatge
d. Disseny de propostes didàctiques per a l’estudi del paisatge
S'han de dissenyar propostes didàctiques per a l'estudi del paisatge amb la finalitat que els alumnes sàpiguen representar la informació. Com ho podriem dur a l'aula? A partir d'una activitat on l'alumne hagués de situar-se en un mapa urbà, per exemple utilitzant les TIC (Google Maps), o fent un itinerari en el mapa per arribar a un lloc conegut per ell (activitat contextualitzada). A més es poden treballar altres mapes temàtics com mapes de relleu, dels mitjans de transport, de la divisió territorial, de la població, de climes...
Una altra proposta didàctica per complementar a l'anterior podria ser ensenyar diversos itineraris als alumnes per tal que ells es puguin orientar i agafin la direcció més curta o més adient.
Per últim, es poden dissenyar propostes didàctiques on els alumnes hagin de construir conceptes espacials relatius a les propietats geomètriques (segons Piaget i Inhelder).
ACTIVITAT 2: ÉS UNA ACTIVITAT COMPETENCIAL?
Exemple de preguntes que orienten els discurs propi de les ciències
socials sobre
l’explotació laboral infantil al món
|
||||
Descripció
|
Explicació
|
Justificació
|
Interpretació
|
Argumentació
|
1.
Què és un conflicte?
2.
Què passa en aquest
conflicte?
3.
Què és l’explotació laboral
infantil?
4.
Què és el treball
infantil? Què no és?
5.
Què fan els infants
explotats?
6.
Qui intervé? Qui són
els agents/protagonistes?
7.
Qui són els afectats?
8.
Quants són els
afectats?
9.
On es produeix
l’explotació laboral infantil?
10.
On viuen els infants
explotats?
11.
Com viuen els infants
explotats?
12.
Com se senten els
infants explotats?
13.
Què en pensen els
infants?
14.
Què en pensen de els
altres agents/protagonistes?
|
El per què de cadascuna de les respostes anteriors
|
El per què de cadascuna de les raons anteriors per acabar
responent a les següents preguntes:
Quines són les raons:
― Polítiques?
― Econòmiques?
― Socials?
― Culturals (valors, creences, religions, costums, tradicions...)?
En definitiva, respondre al per què d’un món desigual.
|
1.Què en penses tu? (Com ho veus tu? Què creus tu?)
2.Per què ho creus? En què et bases per pensar-ho?
Quines són les raons per justificar la teva opinió, el teu posicionament?
3. Quines alternatives per resoldre el conflicte
proposes?
|
1.La meva idea és que...
2.Les meves raons són...
3.Els arguments en contra de la meva opinió són/poden
ser...
4.Convenceria a algú que no em creu/que no opina en
mateix amb...
5. L’evidència que donaria per convèncer als altres és
que...
|
L’explotació
laboral infantil
1.Ben és un noi que viu a Manila i es dedica a
transportar grans pesos amb el seu tricicle d'un lloc a l'altre de la ciutat.
La seva família és molt pobre i es dediquen a anar a l'abocador a recollir tot
tipus d'escombraries, és una feina molt arriscada que fan en molt males condicions
de sanitat i higiene i sovint es fan ferides fàcils d'infectar-se. (DESCRIPCIÓ)
3.Ben ha de treballar en aquesta feina i en tan males
condicions perquè la seva família viu en la misèria, no tenen diners i ell amb
el que pot vendre del que recull a l'abocador aconsegueix portar-ne algun i
poder comprar el menjar de cada dia. És una feina molt arriscada, perquè a
l'abocador treballen sense guants i es fan moltes ferides que no poden netejar
i hi ha molt risc d'agafar infeccions greus i si mengen ho fan amb les mans
brutes i això també pot portar moltes malalties. (CAUSES I CONSEQÜÈNCIES – EXPLICACIÓ)
5.La família del Ben no pot aconseguir els diners
necessaris per comprar el menjar perquè ni el pare ni la mare tenen feina i no
en troben perquè hi ha molt atur per la gent gran. No hi ha feina perquè el
país no va bé, han de pagar el deute extern i esta empobrit, les empreses
prefereixen el treball dels nens perquè els paguen menys, perquè tenen més
mobilitat per segons quines feines. (JUSTIFICACIÓ)
2.En aquests països les empreses han de donar feina als
nens, però practicant el treball infantil i no pas l'explotació del treball
infantil ja que el treball infantil és una activitat de comerç que no suposa
cap perill per al nen si tenen un horari, un sou per aportar a la família i
temps per anar a l'escola, per jugar i per descansar, en canvi l'explotació del
treball infantil són activitats que comporten perills per als nens i no poden
assistir a l'escola ja que treballen moltes hores i el fan en unes condicions
miserables. (ARGUMENTACIÓ- donar raons intentant “maquillar-ho una mica”
contraposició de punts de vista)
4.Crec que tot tipus de treball infantil és una forma
d’explotació i que els nens no han de treballar en cap cas. Si les famílies no
poden subsistir com creus que prioritzaran l’educació dels seus fills? Son els
governs els que haurien de premiar a les famílies que porten els nens a
l'escola amb un sou simbòlic. Però també és culpa dels governs que no
endureixen les lleis i no controlen les empreses que utilitzen mà d’obra
infantil per estalviar-se costos. (INTERPRETAR)
ACTIVITAT 2: ON S`HAURIA DE SITUAR UN ECOPARC?
Els residus domèstics plantegen un problema greu per la gran quantitat de brossa que generen i per la dificultat en eliminar-la. A la comarca del Vallès Occ. els alcaldes dels municipis s’han reunit amb el conseller de medi ambient per tractar aquest problema. Què cal fer per eliminar la Gran quantitat d’escombraries que es recullen a diari? Els tècnics de mediambient elaboren un projecte per a la construcció d´un ecoparc. L’ecoparc és un equipament que separa els materials que poden ser reutilitzats (vidre, metalls, plàstics…) de la matèria orgànica dels residus urbans i amb aquests permet obtenir energia i adob.
Tots els alcaldes valoren bé el projecte però no es posen d’acord a l’hora d’ubicar-lo. Hi ha vàries opcions:
1. En el terme municipal d’una gran ciutat capital de la comarca. Es una ciutat molt poblada i pot suposar un risc important per la població: incendia, fuites tòxiques, accidents imprevistos... A més, la ciutat ja es veu afectada per la contaminació que provoca el trànsit.
2. En el terme municipal d’una ciutat industrial que ja té una depuradora d’aigües residuals i com a conseqüència els seus habitants ja han de suportar les males olors. Els seus habitants creuen que ja contribueixen a resoldre un problema que és de tots els habitants de la comarca.
3. En el terme municipal d’un poble proper a una reserva natural. Els seus habitants creuen que han de ser els principals responsables de la producció de residus qui ha d’acollir la construcció de l’ecoparc. Creuen que els gasos, fums i olors poden perjudicar la reserva natural i deixar d’atraure el turisme que és la principal font dels seus ingressos.
CREIEM QUE LA MILLOR OPCIÓ ÉS... la segona. És l`únic espai que es proposa que no provoca un risc elevat per les persones, ja que la primera opció moltes persones podrien veure`s afectades per incendis, fuites tòxiques... i la tercera opció espodria veure afectada una reserva natural. Entre aquestes tres opcions la més encertada és la segona tot i que com els habitants ja contribueixen a resoldre un problema de la ciutat, s`hauria de plantejar una altra solució que no afectés a cap ciutadà i que els beneficiés a tots.
Es podria instal·lar en un espai on no hi haguéssin residències, només zona industrial de fàbriques, d`aquesta manera els ciutadans no es veurien afectats pels possibles riscos que es poden produir.
SESSIÓ 4:
ACTIVITAT 1: ACTIVITAT TEMPS HISTÒRIC.
ACTIVITAT
|
FINALITAT
|
CICLE O CURS
|
OPERADORS TEMPORALS
|
Personatges, habitatges
i objectes
|
Conèixer les diferents
èpoques i saber ordenar-les cronològicament.
|
Cicle Mitjà.
|
Cronologia; Successió;
Periodització; Canvi i continuïtat.
|
Gràfic del temps històric
|
Conscienciar als
alumnes de l’evolució de la terra i del pas del temps.
|
Cicle Mitjà.
|
Cronologia; Successió; Canvi i Continuïtat;
Durada; Passat
|
Projecte dels mitjans de
transport
|
Aprendre a situar
esdeveniments en un eix cronològic.
|
Cicle Superior.
|
Cronologia; Successió;
Periodització; Durada; Canvi i continuïtat; Futur
|
Observar fotografies
|
Descriure i justificar
com el pas del temps fa que la realitat evolucioni.
Observar els canvis i
conservacions que s’han produït en un lloc determinat.
|
Cicle Inicial.
|
Canvi i Continuïtat;
Causalitat.
|
Què canvi i què perdura: del ganivet a la picadora
|
Conèixer l’evolució
tecnològica que han patit la funció d’eines al llarg de la història de la
humanitat.
|
Cicle Inicial.
|
Canvi i Continuïtat
|
Taula del present/futur
|
Interpretar com serà
la societat del futur.
|
Cicle Inicial.
|
Canvi i Continuïtat
|
Escriure l’edat i el segle que correspon a cada fase i
explicar els canvis que s’han experimentant.-
|
Relacionar cada etapa històrica amb el seu segle
corresponent i la seva durada.
|
Cicle Superior.
|
Canvi i continuïtat;
Successió; Periodització; Durada.
|
Entrevista als avis i àvies
|
Conèixer com vivien els nostres avis.
|
Cicle Superior.
|
Canvi i continuïtat;
Passat
|
SESSIÓ 6:
ACTIVITAT 1: ANÀLISI DE LES ACTIVITATS DEL CICLE APRENENTATGE.
"El meu barri està obert a la ciutat? Coneixem la Vila Olímpica."
ACTIVITATS D`EXPLORACIÓ:
ACTIVITATS D`INTRODUCCIÓ:
ACTIVITATS D`ESTRUCTURACIÓ:
ACTIVITATS D`APLICACIÓ:
ACTIVITAT 1: ESPAI GEOGRÀFIC IDEES PRINCIPALS.
a. Els mapes
- L’espai són els llocs on es desenvolupen les activitats humanes. És l’objecte bàsic de l’estudi de la geografia.
- L’espai geogràfic és un sistema de relacions entre elements naturals i antròpics com a resultat d’una organització social.
- L’espai geogràfic es representa a través de plànols i mapes.
- Un mapa és una representació gràfica en dues dimensions d’uns aspectes de la superfície terrestre en escala reduïda que impliquen una perspectiva d’aquesta superfície. Un plànol, en canvi, és una representació d’una superfície construïda, és a dir, d’una superfície urbana i, per tant, d’un espai reduït.
Els usos dels mapes són:
1. Localitzar llocs
2.Traçar itineraris
3. Representar informació
Els elements estructurals dels mapes són la localització (coordenades) i l’orientació (punts cardinals).
Els recursos per accedir-hi: mapes, globus terraqüi, atles, fotografies aèries, Google Earth o
mapes temàtics.
Les finalitats són: representar informació, orientarnos per prendre decisions
Finalment, les representacions dels infants segons dels models de Piaget i Inhelder es divideixen en quatre estadis:
1. Estadi Topològic
2. Estadi Projectiu I
3. Estadi Projectiu II
4. Estado Euclidià
b. Objectius i característiques de l’estudi del paisatge
Què és per a tu EL PAISATGE? És un espai composat per diferents elements naturals, biològics, ecològics, etc, a més a més està composat per vegetació, platges, edificis, etc, que fa que el puguem distingir d’altres.
El paisatge és:
· El
que observem des d’una finestra.
· Un
recurs per satisfer les activitats humanes.
· Un
patrimoni que cal preservar.
Objectiu
de l’estudi del paisatge a l’educació obligatòria:
· Llegir
i interpretar el paisatge com a resultat de les interaccions entre els grups
humans i el medi natural al llarg del temps i a diferents escales espacials,
valorant les causes i les conseqüències econòmiques, socials, culturals,
polítiques i mediambientals que es deriven de la utilització dels recursos
naturals per satisfer les necessitats de les persones.
· Prendre
decisions sobre el paisatge per garantir el benestar dels seus habitants ara i
en el futur.
Que cal saber del paisatge:
Que cal saber del paisatge:
· És
objecte de controvèrsia: cal plantejar-se a l’aula els problemes que genera la
gestió del paisatge i les diferents maneres d’interpretar-lo.
· És
dinàmic: està sotmès a un canvi continu per l’acció humana al llarg del temps. Per
això cal educar en ELS VALOS PER A LA CIUTADANIA I LA SOSTENIBILITAT.
· Tipus de paisatges: paisatges naturals ( paisatges sense influència humana) i paisatges
antròpics o humanitzats ( rural, urbà...)
c. Recursos per a l’estudi del paisatge
Els paisatges poden ser naturals (sense influència humana) o antròpics o
humanitzats (rural, urbà, industrial, turístic...). Poden transmetre sensacion
físiques (color, llum, olor...) i emotives (estats d’ànim).
1. Imatges (recurs per excel·lència dibuix
–subjectiu-, fotografia-objectiu- il·lustracions, croquis...)
2. Maquetes ( més ric que la imatge i afavoreix
el treball en equip, la presa de decisions, el plantejament i la recerca de
respostes a preguntes...).
3. Sortides (observar, buscar, constatar,
recollir, manipular, explicar, descobrir la realitat i les raons profundes de
les coses, corregir la percepció, estructurar el coneixement ensenyar a pensar
i reflexionar, descobriment per ells mateixos).
4. Treballs de camp (per comprendre,
valorar i respectar el patrimoni...)
5. TIC (buscar, ordenar o seleccionar la
informació; obtenir dades més tècniques).
6. Jocs de simulació (facilita la presa de
decisions, posicionar els alumnes a favor o en contra del projecte amb
arguments, debats, propostes...) o estudi de casos.
7. Recursos artístics com pintura, música,
cinema, literatura (permet un enfocament interdisciplinari i potencia la
creativitat i la llibertat d’expressió; a més es tracta d’un recurs que,
referit al paisatge, es pot fer servir i pot ser útil).
Hi ha la mirada superficial com les del turista (només veu allò superficial)
i les mirades aprofundides (preguntar-se el perquè d’allò que no es veu a
simple vista)
Passar d’un nivell a un altre: preguntar-se què veuen, per què i
preguntar-se el perquè del perquè –per quines altres raons...-. S’han
d’ensenyar a fer bones preguntes, educar la mirada per observar el paisatge i
interpretar més enllà del que es veu.
Per preparar una sortida: abans (situar a l’alumnat, compartir els
objectius d’aprenentatge i especificar el que es farà), durant (organització,
materials, activitats, cal acompanyar la mirada i la reflexió de l’alumnat al
voltant dels aspectes a treballar) i després (analitzar i potenciar la
conversa, la reflexió i el debat...). No només hem d’aprendre a observar a la
sortida, sinó que a qualsevol activitat didàctica.
S'han de dissenyar propostes didàctiques per a l'estudi del paisatge amb la finalitat que els alumnes sàpiguen representar la informació. Com ho podriem dur a l'aula? A partir d'una activitat on l'alumne hagués de situar-se en un mapa urbà, per exemple utilitzant les TIC (Google Maps), o fent un itinerari en el mapa per arribar a un lloc conegut per ell (activitat contextualitzada). A més es poden treballar altres mapes temàtics com mapes de relleu, dels mitjans de transport, de la divisió territorial, de la població, de climes...
Una altra proposta didàctica per complementar a l'anterior podria ser ensenyar diversos itineraris als alumnes per tal que ells es puguin orientar i agafin la direcció més curta o més adient.
Per últim, es poden dissenyar propostes didàctiques on els alumnes hagin de construir conceptes espacials relatius a les propietats geomètriques (segons Piaget i Inhelder).
ACTIVITAT 2: ÉS UNA ACTIVITAT COMPETENCIAL?
ACTIVITAT 1: ELS RECURSOS EN L`ENSENYAMENT I L`APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS.
Anàlisi de recursos: fonts - carpeta/ imatges/ caixes
MORTER/MOLÍ
1- Descripció del recurs: Morter/molí del Neolític
(original 2500 a.C.). composat per dues pedres, una còncava que fa de base i
una ovalada que serveix per picar. Cistell semicircular de vímet.
2- Què podríem treballar amb els
alumnes? Amb quins objectius
d’aprenentatge? Podríem treballar les eines
del Neolític i els seus usos i l’alimentació pròpia de la prehistòria.
Objectius: conèixer els instruments que utilitzaven al Neolític per cuinar. Comparar les eines de cuina del Neolític amb les actuals per entendre els canvis en l’alimentació.
Objectius: conèixer els instruments que utilitzaven al Neolític per cuinar. Comparar les eines de cuina del Neolític amb les actuals per entendre els canvis en l’alimentació.
3- Com es podria utilitzar el
recurs. Proposeu una activitat per a un cicle determinat.
Cicle inicial: Els alumnes hauran de fer hipòtesis sobre què és i quina utilitat li donarien al morter. Posteriorment, experimentar amb el morter del neolític amb diferents aliments (cafè, llavors, fruits secs...). Finalment, pensar com ha evolucionat aquest objecte i quins utilitzem actualment per fer aquestes funcions (avenç tecnologia).
Cicle inicial: Els alumnes hauran de fer hipòtesis sobre què és i quina utilitat li donarien al morter. Posteriorment, experimentar amb el morter del neolític amb diferents aliments (cafè, llavors, fruits secs...). Finalment, pensar com ha evolucionat aquest objecte i quins utilitzem actualment per fer aquestes funcions (avenç tecnologia).
PAISATGES
1- Descripció del recurs: conjunt de diferents imatges
de la mateixa localització on es veu els canvis produïts pel pas del temps i la
industrialització.
2- Què podríem treballar amb els
alumnes? Amb quins objectius
d’aprenentatge?
Es podria treballar el pas del temps i la industrialització del camp (canvis i continuïtats des del s. XIX). La relació entre el clima i el temps meteorològic, com també el moviment de translació de la terra per parlar de les diferents estacions.
Objectiu: prendre consciència sobre la l’impacte humà sobre la natura i el medi ambient. Comprendre les causes del canvi d’estació respecte al moviment de translació de la terra.
Es podria treballar el pas del temps i la industrialització del camp (canvis i continuïtats des del s. XIX). La relació entre el clima i el temps meteorològic, com també el moviment de translació de la terra per parlar de les diferents estacions.
Objectiu: prendre consciència sobre la l’impacte humà sobre la natura i el medi ambient. Comprendre les causes del canvi d’estació respecte al moviment de translació de la terra.
3- Com es podria utilitzar el
recurs. Proposeu una activitat per a un cicle determinat.
Cicle mitjà: mostrar fotografies antigues d’un indret proper a l’escola i fer una petita sortida a aquest lloc. Posteriorment, han de comparar el que han observar amb la realitat, identificar els canvis i continuïtats i imaginar i dibuixar com pensen que serà al futur.
Cicle mitjà: mostrar fotografies antigues d’un indret proper a l’escola i fer una petita sortida a aquest lloc. Posteriorment, han de comparar el que han observar amb la realitat, identificar els canvis i continuïtats i imaginar i dibuixar com pensen que serà al futur.
DE L’HORT A
CASA
1- Descripció del recurs: joc sobre l’hort formar per
una Guia didàctica per professorat, una Guia de les especies d’horta, Cd-rom,
Joc de la bioca, Dins d’una llavor, Capsa amb 28 mascares, Materials sobre
experiències, Pòster del calendari de sembra i dos llibres: Llibre ‘’l’hort
escolar ecològic i ‘’Què es l’agricultura?’’.
2- Què podríem treballar amb els alumnes? Amb quins objectius d’aprenentatge?
Amb els alumnes podríem treballar els sectors econòmics, concretament el sector primari a través l’agricultura i la relació que s’estableix entre els tres sectors; la terra i els animals com a recursos. També podrien entrevista a un hortolà perquè els expliqués la seva experiència.
Els objectius són:
Amb els alumnes podríem treballar els sectors econòmics, concretament el sector primari a través l’agricultura i la relació que s’estableix entre els tres sectors; la terra i els animals com a recursos. També podrien entrevista a un hortolà perquè els expliqués la seva experiència.
Els objectius són:
-Conèixer
les característiques físiques del sòl de l’hort
-Aprendre
diferents tècniques de conreu
-Adquirir
un compromís sobre el medi ambient
3- Com es podria utilitzar el recurs. Proposeu una activitat per
a un cicle determinat.
Cicle mitjà: Una activitat seria jugar primer el joc per després anar al camp per posar en pràctica els coneixements apresos. Una altra activitat seria elaborar el procés que pot seguir per exemple un enciam des de l’hort fins que arriba a casa. Caldria fer una entrevista a un hortolà: escollir els interessos de l’alumnat, elaborar l’entrevista i realitzar-la. Per últim els alumnes podríem fer un hort a l’escola gràcies als coneixements apresos anteriorment.
Cicle mitjà: Una activitat seria jugar primer el joc per després anar al camp per posar en pràctica els coneixements apresos. Una altra activitat seria elaborar el procés que pot seguir per exemple un enciam des de l’hort fins que arriba a casa. Caldria fer una entrevista a un hortolà: escollir els interessos de l’alumnat, elaborar l’entrevista i realitzar-la. Per últim els alumnes podríem fer un hort a l’escola gràcies als coneixements apresos anteriorment.
CAIXA DEL
PALEOLÍTIC
4- Descripció del recurs: eines del paleolític.
5- Què podríem treballar amb els
alumnes? Amb quins objectius
d’aprenentatge?
Els recursos, l’alimentació i l’avenç de la tecnologia al paleolític.
Objectiu: conèixer la manera d’aconseguir menjar i recursos al paleolític.
Els recursos, l’alimentació i l’avenç de la tecnologia al paleolític.
Objectiu: conèixer la manera d’aconseguir menjar i recursos al paleolític.
6- Com es podria utilitzar el
recurs. Proposeu una activitat per a un cicle determinat.
cicle mitjà: comparar la utilitat que tenia l’instrument en el paleolític i la utilitat que li donaríem actualment; després s’investigaria l’evolució que ha tingut l’instrument fins l’actualitat.
cicle mitjà: comparar la utilitat que tenia l’instrument en el paleolític i la utilitat que li donaríem actualment; després s’investigaria l’evolució que ha tingut l’instrument fins l’actualitat.
GUERRA CIVIL
1- Descripció del recurs: conjunt de fonts històriques
en forma de targeta de la Guerra Civil (postals, fotografies, cartes, noticies
de diari...)
2- Què podríem treballar amb els
alumnes? Amb quins objectius d’aprenentatge?
la simultaneïtat de la Guerra civil a nivell nacional i internacional.
Objectiu: establir relacions de simultaneïtat en el moment de la guerra civil. Conèixer les causes i conseqüències de la guerra en la societat.
la simultaneïtat de la Guerra civil a nivell nacional i internacional.
Objectiu: establir relacions de simultaneïtat en el moment de la guerra civil. Conèixer les causes i conseqüències de la guerra en la societat.
3- Com es podria utilitzar el
recurs. Proposeu una activitat per a un cicle determinat.
Cicle superior: seleccionar la informació de les fonts que vulguin els alumnes i elaborar una entrevista en grups d’experts que farem a un avi que hagi viscut la Guerra Civil perquè ens expliqui la seva experiència. Els alumnes podran enregistrar l’entrevista en vídeo o àudio i elaborar un producte audiovisual que expliqui la temàtica que han escollit gràcies a l’entrevista, les fonts primàries i fonts secundàries de la Guerra Civil.
Cicle superior: seleccionar la informació de les fonts que vulguin els alumnes i elaborar una entrevista en grups d’experts que farem a un avi que hagi viscut la Guerra Civil perquè ens expliqui la seva experiència. Els alumnes podran enregistrar l’entrevista en vídeo o àudio i elaborar un producte audiovisual que expliqui la temàtica que han escollit gràcies a l’entrevista, les fonts primàries i fonts secundàries de la Guerra Civil.
ACTIVITAT 2: L`ARQUEÒLEG: BOSSES AMB RESTES D`ESCOMBRARIES.
1- Descripció : Què hi trobeu? Fulletó de chalets en venda, tap de
suro de champagne car, crema solar +50,
forquilla petita, fil dental, llumins, after shave, crema de cara marca Dior, tinta de bolígraf,
safata de poliexpan, capsula nespresso, obridor, anxoves, pasta dental, fulletó
de decoració de casa, fulletó de menjar a domicili, paper de caramel d’un hotel
de Madrid, sobre de sucre d’un restaurant e Galicia, estovalles de tela.
2- Hipòtesi: Qui viu en aquesta
casa? A què es dediquen? Com son? Viu una parella jove, composada per un home i una
dóna que es dediquen al sector terciari. Podem dir que viatgen per motius de
feina, ja que trobem diversos objectes de diferents procedències nacionals i
objectes petits idonis per portar de viatge (crema, after shave, pasta de
dents...). A més a més, trobem un fulletó de dinar a domici, fet que indica que
estan poc a casa i dediquen poc temps a cuinar. A més a més, tenen un nivell
adquisitiu alt que podem constatar amb el fulletó de xalets i el de decoració, fet
que ens fa suposar que busquen residència fixa. L’alimentació també és un fet
important, ja que consumeixen champagne (probablement fan festes o
esdeveniments a casa) i productes de marques.
3- Justificació: en què us
baseu? Ens
basem en la observació dels productes que conté la bossa, la nostra pròpia
experiència i els destinataris als que es dirigeixen els mitjans de comunicació
amb aquests productes. Hi ha productes petits, masculins i femenins, que
utilitzem sovint quan anem de viatge i que ens regalen amb la compra de
productes o revistes. També trobem fulletons de menjar a domicili, que sovint
consumeix la gent jove pel ritme de vida o comoditat. A més a més, els
fulletons de decoració ens fan pensar que estan començant un nou projecte de
futur i que, per tant, són gent jove amb ganes de formar una llar funcional i
amb una decoració moderna. Si ens fixem en els preus, deduïm que tenen un
nivell adquisitiu alt què es correspondria a un tipus de feina on s’ha de
viatjar. Finalment, trobem diversos productes de marques reconegudes i de preu
alt que corroboren en nivell de vida que poden tenir.
4- Reflexió sobre la seva
validesa educativa: què aprendran els alumnes amb aquesta activitat?
L’activitat presentada a classe que consisteix en descobrir qui pot viure en la vivenda segons el tipus d’escombraries permet que els alumnes potenciïn la seva capacitat d’elecció i deducció. La capacitat d’elecció es fomenta ja que els alumnes han d’escollir, fent varies hipòtesis, el tipus de persones que poden viure en una vivenda concreta. Per una altra banda, la capacitat de deducció es dóna quan els alumnes, a través dels objectes de les escombraries, dedueixen quines persones poden ser consumidores dels productes rebutjats.
El fet que els infants hagin de fer hipòtesis per esbrinar de qui poden ser els objectes llençats a les escombraries potencia la capacitat de relacionar dos fets, com per exemple, si hi ha un pots petits de cremes (de viatge), pot ser que viatgin molt i no estiguin molt a casa. Per tant, fer hipòtesis és important per tal que els alumnes arribin a establir diverses connexions amb la realitat que estan observant (els objectes presentats a la bossa d’escombraries) i amb la realitat que s’han d’imaginar (de quines persones provenen els objectes). A més a més, desenvoluparan la seva capacitat d’observació i de fixar-se en els petits detalls, establint relacions i deduint de qui pot ser basant-se en el que veuen al seu entorn.
Per últim, un aspecte important que també s’ha de mencionar és el fet que l’activitat es realitzi en grup. D’aquesta manera, els alumnes adquireixin la capacitat de prendre decisions comunes, escoltar les idees dels altres i entendre-les, per tal d’aconseguir un objectiu comú.
L’activitat presentada a classe que consisteix en descobrir qui pot viure en la vivenda segons el tipus d’escombraries permet que els alumnes potenciïn la seva capacitat d’elecció i deducció. La capacitat d’elecció es fomenta ja que els alumnes han d’escollir, fent varies hipòtesis, el tipus de persones que poden viure en una vivenda concreta. Per una altra banda, la capacitat de deducció es dóna quan els alumnes, a través dels objectes de les escombraries, dedueixen quines persones poden ser consumidores dels productes rebutjats.
El fet que els infants hagin de fer hipòtesis per esbrinar de qui poden ser els objectes llençats a les escombraries potencia la capacitat de relacionar dos fets, com per exemple, si hi ha un pots petits de cremes (de viatge), pot ser que viatgin molt i no estiguin molt a casa. Per tant, fer hipòtesis és important per tal que els alumnes arribin a establir diverses connexions amb la realitat que estan observant (els objectes presentats a la bossa d’escombraries) i amb la realitat que s’han d’imaginar (de quines persones provenen els objectes). A més a més, desenvoluparan la seva capacitat d’observació i de fixar-se en els petits detalls, establint relacions i deduint de qui pot ser basant-se en el que veuen al seu entorn.
Per últim, un aspecte important que també s’ha de mencionar és el fet que l’activitat es realitzi en grup. D’aquesta manera, els alumnes adquireixin la capacitat de prendre decisions comunes, escoltar les idees dels altres i entendre-les, per tal d’aconseguir un objectiu comú.
Desenvoluparan
la capacitat de deducció, de fer inferències, establir hipòtesis, establir
relacions, fixar-se en els detalls
No hay comentarios:
Publicar un comentario