Per
concloure, considero que realitzar aquesta assignatura ha estat positiva. El fet
de partir dels coneixements adquirits el curs passat ha fet que ens la
prenguéssim d’una manera diferent. Quan comences una nova assignatura les pors
i incerteses són presents, ja sigui per pensar com serà l’assignatura i si et
costarà superar-la. Aquest any he gaudit del procés a més que el curs passat, ja
que vam cursar la didàctica de les ciències naturals i socials conjuntament. No
obstant, el realitzar-lo conjuntament ens feia veure que treballar de forma interdisciplinar
és possible a les aules.
Les metodologies emprades han sigut significatives i ens han ajudat a construir el nostre propi procés d’aprenentatge. Guiar i dissenyar la nostra Unitat didàctica ens ha servit per aplicar els coneixements adquirits. Normalment, la majoria de les assignatures que hem impartir estaven basades en l’assimilació de la teoria i fins que no anaves a l’escola de pràctiques no relacionaves els continguts amb la pràctica, però aquestes estratègies, en canvi ens han servir per endinsar-nos en una realitat més propera a nosaltres.
Com a autoavaluació considero que la meva evolució al llarg de l’assignatura ha estat positiva, m’he implicant-me així en el treball en grup i hem arribat a les finalitats que ens proposàvem. Tenir predisposició per dur a terme les activitats ha sigut el fruit de les recompenses que hem obtingut.
Finalment,cal dir que hem de formar a futurs ciutadans per tenir una qualitat de vida, no només hem d’aconseguir que els infants siguin excel·lents en matemàtiques, llengua o medi, etc, ja que a la vida no tindran èxit. Per tant hem d’anar molt més enllà. Per aconseguir això, hem de ser conscients que hem de tenir una bona formació per arribar a transmetre, deixant de banda les metodologies tradicionals les quals no motiven als alumnes.
ANA BALSERA
Com a conclusió de l'assignatura, voldria fer un breu valoració dels aprenentatges assolits i de la metodologia emprada a l'aula.
En primer lloc, vull destacar que les expecatives incials de l'assignatura eren baixes, ja que considerava que seria una repetició de l'assignatura de l'any passat i que només caldria aplicar els coneixements que vam adquirir l'any passat a la creació d'una unitat didàctica. Tot i així, les meves expectatives van anar augmentat a mesura que abvançava el curs, ja que cada sessió era més competencial i significativa que l'anterior, podent aplicar no només els nostres coneixements, sinó veient la funcionalitat d'aquests aprenentatges en la tasca docent de programar. Així doncs, aquesta materia ha sigut una de les més funcionals dels tres anys deu grau d'educació primària perquè ha hagut una aplicació real del coneixement mitjançant una simulació real de la nostra futura professió.
D'altra banda, la metodologia emprada a classe ha sigut motivadora i ens ha permes anar elaborant la unitat didàctica pas a pas, amb la importància que requereix cada apartant i amb unes ajudes ajustades a les necessitats de cada grup. El fet de poder treballar e lproblema social que volguessim ha sigut un element molt motivador que, tot i requerir la orientació de la mestra per dur-lo a terme correctament, ha potenciat la significativitat del disseny. Tot i així, molts cops les explicacons a l'aula eren insuficients perquè moltes coses es donaven per suposat i calia retornar als apunts de l'any passat i bibbliografia per poder realitzar correctament les activitats.
Com a autoavaluació, penso que he progressat de forma favorable al llarg de l'assignatura, que el meu ritme de treball ha anat variant en funció de la demanda i que he pogut contribuir a l'elaboració i realització de les activitats d'aprenentagte i avaluació i la unitat didàctica amb els meus coneixements i idees. A més a més, crec que treballar en equip amb els meus companys ha sigut una experiència molt beneficiosa m'ha ajudat a aprendre no només sobre la didàctica de les ciències socials, sinó a treballar realment en equip d'una forma cooperativa i cohesionada. Si volem formar ciutadans crítics amb uns valors democràtics com a solidaritat, el respecte i la cooperació hem d'aprenendre a treballar en grup, i la millor forma de fer-ho és duent-lo a terme com un repte d'aprenentatge per a la millora pròpia i social.
XAVIER CHAVARRÍAS
Com a futura mestra, considero que aquesta assignatura m`ha fet observar moltes possibilitats de treballar i ensenyar Medi a les aules. Allunyar-nos de la metodologia tradicional per començar a endinsar-nos en una metodologia basada en el model crític ha fet possible encaminar-nos cap a un procés d`ensenyament i aprenentatge on les activitats siguin significatives i contextualitzades. D`aquesta manera els alumnes aprendran a partir d`un problema social rellevant proper a ells, per tal que es motivin i trobin alternatives i solucions al problema plantejat. Estic totalment d`acord en utilitzar aquesta manera d`enfocar la didàctica de les Ciències Socials i substituir-la per el model tradicional, que tant es posa en pràctica a les escoles.
Fent una autoavaluació del meu procés durant aquesta assignatura, he d`esmentar que la meva predisposició per aprendre a realitzar una Unitat Didàctica partint del model crític ha estat elevada. A més, m`he interessat per aprendre i buscar informació (en diversos llibres) per consolidar els meus coneixements.
Les metodologies emprades han sigut significatives i ens han ajudat a construir el nostre propi procés d’aprenentatge. Guiar i dissenyar la nostra Unitat didàctica ens ha servit per aplicar els coneixements adquirits. Normalment, la majoria de les assignatures que hem impartir estaven basades en l’assimilació de la teoria i fins que no anaves a l’escola de pràctiques no relacionaves els continguts amb la pràctica, però aquestes estratègies, en canvi ens han servir per endinsar-nos en una realitat més propera a nosaltres.
Com a autoavaluació considero que la meva evolució al llarg de l’assignatura ha estat positiva, m’he implicant-me així en el treball en grup i hem arribat a les finalitats que ens proposàvem. Tenir predisposició per dur a terme les activitats ha sigut el fruit de les recompenses que hem obtingut.
Finalment,cal dir que hem de formar a futurs ciutadans per tenir una qualitat de vida, no només hem d’aconseguir que els infants siguin excel·lents en matemàtiques, llengua o medi, etc, ja que a la vida no tindran èxit. Per tant hem d’anar molt més enllà. Per aconseguir això, hem de ser conscients que hem de tenir una bona formació per arribar a transmetre, deixant de banda les metodologies tradicionals les quals no motiven als alumnes.
ANA BALSERA
Com a conclusió de l'assignatura, voldria fer un breu valoració dels aprenentatges assolits i de la metodologia emprada a l'aula.
En primer lloc, vull destacar que les expecatives incials de l'assignatura eren baixes, ja que considerava que seria una repetició de l'assignatura de l'any passat i que només caldria aplicar els coneixements que vam adquirir l'any passat a la creació d'una unitat didàctica. Tot i així, les meves expectatives van anar augmentat a mesura que abvançava el curs, ja que cada sessió era més competencial i significativa que l'anterior, podent aplicar no només els nostres coneixements, sinó veient la funcionalitat d'aquests aprenentatges en la tasca docent de programar. Així doncs, aquesta materia ha sigut una de les més funcionals dels tres anys deu grau d'educació primària perquè ha hagut una aplicació real del coneixement mitjançant una simulació real de la nostra futura professió.
D'altra banda, la metodologia emprada a classe ha sigut motivadora i ens ha permes anar elaborant la unitat didàctica pas a pas, amb la importància que requereix cada apartant i amb unes ajudes ajustades a les necessitats de cada grup. El fet de poder treballar e lproblema social que volguessim ha sigut un element molt motivador que, tot i requerir la orientació de la mestra per dur-lo a terme correctament, ha potenciat la significativitat del disseny. Tot i així, molts cops les explicacons a l'aula eren insuficients perquè moltes coses es donaven per suposat i calia retornar als apunts de l'any passat i bibbliografia per poder realitzar correctament les activitats.
Com a autoavaluació, penso que he progressat de forma favorable al llarg de l'assignatura, que el meu ritme de treball ha anat variant en funció de la demanda i que he pogut contribuir a l'elaboració i realització de les activitats d'aprenentagte i avaluació i la unitat didàctica amb els meus coneixements i idees. A més a més, crec que treballar en equip amb els meus companys ha sigut una experiència molt beneficiosa m'ha ajudat a aprendre no només sobre la didàctica de les ciències socials, sinó a treballar realment en equip d'una forma cooperativa i cohesionada. Si volem formar ciutadans crítics amb uns valors democràtics com a solidaritat, el respecte i la cooperació hem d'aprenendre a treballar en grup, i la millor forma de fer-ho és duent-lo a terme com un repte d'aprenentatge per a la millora pròpia i social.
XAVIER CHAVARRÍAS
A mode de conclusió de l'assignatura m'agradaria dir en primer lloc que totes les meves expectatives inicials que tenia respecte a aquesta assignatura s'han complert ja que principalment el que volia aprendre en aquesta matèria era com treballar les ciències socials a l'educació primària de manera atractiva i significativa pels alumnes i canviar el tipus d'educació que havia rebut jo en la meva etapa.
Seguidament m'agradaria comentar que tot i que considero que s'ha treballat eficientment a cada sessió crec que potser han quedat alguns continguts poc treballats, és a dir, que potser es podria haver ampliat més ; això clar, és motiu de falta de temps disponible.
Parlant ja dels aprenentatges que he assolit durant aquesta assignatura crec que en general han sigut una bona ampliació dels tractats en l'assignatura de l'any passat però aquest any hem fet aplicacions pràctiques com per exemple fer la unitat didàctica o les activitats que vam realitzar a Manresa. Crec que han sigut aprenentatges encarats a la vessant pràctica com hauria de ser i per això crec que han sigut molt útils pel nostre futur.
Com a autoavaluació crec que he treballat bastant bé durant tota l'assignatura ja que he estat motivat i amb ganes de realitzar cada tasca ja que veia que era útil i necessària pel meu futur.
Per finalitzar, crec que els aprenentatges han sigut molt rics i útils de cara al futur com a docents i ens han permés tenir recursos i estratègies diferents per treballar a les nostres futures aules de medi social.
SANDRA FORNIELES
Com a conclusió, m`agradaria esmentar que realitzar aquesta assignatura enfocada a la Didàctica del Medi Social ha estat d`una gran importància i significativitat per formar-me com a persona i com a mestra. Considero que el fil conductor de l`assignatura ha estat encertat, ja que ensenyar i aprendre a partir de l`elaboració d`una Unitat Didàctica és favorable per tal de posar a la pràctica els coneixements que vas adquirint. Treballar la part teòrica i després dur-la a la pràctica és essencial per arribar a consolidar els aprenentatges nous. A més, el fet de relacionar tots els coneixements adquirits l`any passat i partir d`aquesta base, ha fet possible una connexió dels aprenentatges previs amb els nous que s`han introduït aquest curs. Per tant, la metodologia seguida a les sessions ha estat com seguir el cicle d`ensenyament i aprenentatge de les activitats.Com a futura mestra, considero que aquesta assignatura m`ha fet observar moltes possibilitats de treballar i ensenyar Medi a les aules. Allunyar-nos de la metodologia tradicional per començar a endinsar-nos en una metodologia basada en el model crític ha fet possible encaminar-nos cap a un procés d`ensenyament i aprenentatge on les activitats siguin significatives i contextualitzades. D`aquesta manera els alumnes aprendran a partir d`un problema social rellevant proper a ells, per tal que es motivin i trobin alternatives i solucions al problema plantejat. Estic totalment d`acord en utilitzar aquesta manera d`enfocar la didàctica de les Ciències Socials i substituir-la per el model tradicional, que tant es posa en pràctica a les escoles.
Fent una autoavaluació del meu procés durant aquesta assignatura, he d`esmentar que la meva predisposició per aprendre a realitzar una Unitat Didàctica partint del model crític ha estat elevada. A més, m`he interessat per aprendre i buscar informació (en diversos llibres) per consolidar els meus coneixements.
Per finalitzar, m`agradaria esmentar una cita d`Edgar Morin que diu: "el gran objectiu és aconseguir formar un cap ben clar en comptes d`un cap ben ple". Aquesta afirmació és ben certa ja que la gran finalitat de les Ciències Socials és formar ciutadans per tal que siguin capaços de conviure en societat i prendre decisions tenint en compte la seva repercussió en un futur.
MONTSE LÓPEZ
Com a conclusió, m’agradaria acabar fent una valoració positiva de l’assignatura. Com a alumna he pogut dur a terme altres tipologies d’activitats que s’allunyaven de la metodologia tradicional, que ha estat la que he rebut durant la meva escolaritat. Fent una comparació de les estratègies dutes a terme a l’aula, considero de més utilitat i significativa aquella que hem realitzat en aquest darrer curs, a diferència d’anys anteriors, ja que he pogut conèixer altres maneres de treballar que m’han sorprès satisfactòriament. De fet, reconec que ha estat una de les assignatures que més m’ha agradat en aquest curs i això ha estat gràcies a les metodologies que s’han anat seguint durant les sessions.
Com a futura mestra, he après sobretot la importància de dissenyar unitats didàctiques basades en els interessos i la realitat propera als alumnes. Les activitats que es duen a terme pensant en els nostres alumnes tenen uns resultats més enriquidors per el seu aprenentatge.
Com a autoavaluació, m’agradaria valorar positivament la meva predisposició per aprendre durant les sessions, però sobretot vull considerar com a positiva l’evolució que he patit en relació a la meva actitud i les meves expectatives en relació a l’assignatura, ja que a mesura que anava transcorrent les sessions, les meves expectatives sobre el funcionament i el desenvolupament de l’assignatura (que reconec que al començament van ser força pessimistes, sobretot a causa de la meva anterior experiència com a alumne en Ciències Socials) van anar millorant considerablement. El fet de valorar positivament la utilitat de la matèria en aquest curs, penso que em va ser de gran ajuda sobretot per tenir una bona participació i prestar atenció als continguts i les activitats dutes a terme durant aquestes setmanes.
En resum, em quedo molt satisfeta amb tot el que s’ha assolit en l’assignatura “Didàctica de les Ciències Socials”, ja que més que continguts teòrics (que amb el pas del temps poden acabar sent oblidats), s’han donat més importància a aspectes tan necessaris com són aprendre a anar adquirint habilitats en l’ús de metodologies i pràctiques innovadores que ens ajudaran a anar un pas més enllà com a futurs docents.
No hay comentarios:
Publicar un comentario