lunes, 9 de junio de 2014

2.1. Justificació de les finalitats educatives de la Unitat Didàctica

a) Justificació
El problema social rellevant que hem escollit ha estat l'envelliment de la població. L'àrea de coneixement del medi natural, social i cultural a l'educació primària té com a finalitat proporcional a l'alumnat els coneixements i les eines per ubicar-se en l'entorn on viu, per aprendre a habitar-lo, a respectar-lo i millorar-lo. 

És per aquest motiu que considerem que l'envelliment de la població ha de ser un tema a tractar en l'educació primària: actualment, l'envelliment de la població ha augmentat respecte les últimes dècades per un conjunt de factors que han intervingut d'una banda positiva i d'altra negativament a la població. Com qualsevol altre problema, l'envelliment de la població té conseqüències negatives i positives per la societat, motiu pel qual és important treballar-lo per ajudar l'alumnat a desenvolupar la capacitat d'entendre, opinar i prendre decisions sobre els aspectes de l'entorn amb els que interacciona.

D'altra banda, l'envelliment de la població ha provocat, conseqüentment, un augment del nombre de persones que es troben dins de la tercera edat. Aquest fet ha ocasionat un conjunt de conseqüències per tal de garantir l'Estat de Benestar que han influït negativament al conjunt de la societat i que han fet despertar valors negatius i infravaloratius envers els avis, sense tenir en compte que tota una vida de treball i sacrifici a la seva esquena ens ha permès arribar al grau de desenvolupament actual. Així doncs, considerem fonamental l'estudi d'aquest tema per contribuir a l'educació per la ciutadania i els drets humans, al desenvolupament de valors per a la convivència, el planteig d'alternatives i propostes de millora a través d'un treball cooperatiu amb una actitud dialogant i oberta a les interpretacions dels altres. Tal i com defensa Santisteban (2004), parar construir la democrácia es necesario el aprendizaje de procedimientos de comunicación, la toma de decisiones y la acción social

Per tant, si volem que els nostres alumnes siguin capaços d'intervenir en la societat, prenent decisions social i resolent problemes de la vida quotidiana per afavorir una ciutadania conscient i compromesa amb el món on viu, cal dotar l'alumnat de instruments, recursos i eines per desenvolupar el seu propi pensament social crític i col·laborar en la construcció de la realitat futura. L'estudi de l'envelliment de la població, doncs, és un problema contextualitzat, encaminat a interpretar les experiències properes en el temps i l'espai i que permet establir relacions cognitives i afectives, que pot contribuir a la presa de decisions i al desenvolupament del pensament crític i creatiu per construir una societat futura més justa i en la que tots puguem conviure.

b) Quines finalitats educatives us proposeu aconseguir?
Les finalitats educatives són enunciats que descriuen situacions ideals d'aprenentatge de l'alumnat i orienten la intervenció educativa. Les finalitats han d'orientar-se per ajudar als alumnes a comprendre la realitat social, formar el pensament crític i creatiu i intervenir socialment per tal de transformar la societat en un procés de millora de la vida democràtica.
  • Formar ciutadans compromesos, crítics i autònoms capaços d’analitzar i actuar en el món amb valors democràtics i responsabilitat en les seves maneres de pensar i d’actuar
  • Capacitar per informar-se i comunicar els coneixements, opinions, sentiments i decisions amb explicacions, justificacions i argumentacions ben fonamentades.
  • Aprofundir la competència social i ciutadana i la competència d’autonomia i iniciativa personal per desenvolupar hàbits de treball de la ciència com cooperar i treballar en equip.

c) En quin model d'ensenyament voldríeu ubicar-vos? 

Amb el disseny d’aquesta unitat didàctica volem apropar-nos al model crític d’ensenyament-aprenentatge per diversos motius.

En primer lloc, tal com diuen Pagès i Santisteban (2001) el modelo crítico o enseñar a reflexionar, de naturaleza contrasocializadora, basado en el análisis de los problemas sociales relevantes para aprender a pensar en el futuro. Se trata de una propuesta en la que el currículo debe  estar centrado en los problemas sociales relevantes para favorecer la formación del pensamiento reflexivo, crítico y creativo, el análisis de los valores y de las prácticas sociales, y el aprendizaje de la toma de decisiones y la resolución de problemas. Considerem que, com a mestres, hem de guiar als alumnes en el seu procés d’aprenentatges i ajudar-los a que es formin com a futurs ciutadans amb un pensament crític cap al futur, amb valors democràtics que els acompanyin i promoguin actituds de resoldre problemes que se’ls presentin dia a dia per ser capaços de millorar i canviar la societat i el futur. Així doncs, considerem que el model crític és imprescindible per la formació de futurs ciutadans perquè ajuda l’alumnat a construir els seus propis valors, donant l’autonomia suficient i la capacitat de reflexionar, opinar, valorar i jutjar allò que se li plateja per tal que formi la seva pròpia concepció i intervingui en la resolució de problemes.


Però perquè els alumnes puguin desenvolupar aquestes capacitats i actituds han de trobar una coherència entre el pensament i l’acció, i això només es pot posat a la pràctica mitjançant el protagonisme en la construcció personal i col·lectiva. D’aquesta manera, cal oferir als alumnes possibilitats reals de coneixement relatiu i complex perquè siguin capaços d’interpretar la realitat i desenvolupin valors democràtics per voler construir una societat millor. Aquí recau la importància de treballar a partir de problemes socials rellevants que apropin l’alumnat a desenvolupar procediments com fer-se preguntes, fer deduccions, identificar problemes, plantejar hipòtesis, buscar informació i examinar la seva validesa. Per tant, considerem fonamental elaborar unitats didàctiques que responguin al model crític que donin la oportunitat que els alumnes pensin i reconstrueixin el seu propi coneixement, que fomentin la curiositat i la capacitat de buscar solucions alternatives i originals. Creiem que la nostra unitat didàctica, que parteix del problema social l'envelliment de la població, ajudarà als alumnes a desenvolupar sobretot la competència social i ciutadana i motivarà als alumnes a donar resposta a l'envelliment de la població i a la revalorització dels avis com persones que han lluitat per construir i millorar la societat, contribuint a aconseguir la societat en la que vivim avui dia.

No hay comentarios:

Publicar un comentario