UNITAT DIDÀCTICA: Viurem més que els nostres avis?
CICLE: Mitjà
Descripció: Quin és el problema
social rellevant que heu escollit? De què tracta? Quines són les bones
preguntes que us han portat a escollir aquest problema?
El problema social rellevant que hem
escollit ha estat els factors que han provocat l’envelliment de la població en
les últimes dècades. A través d’aquest problema social rellevant es poden
tractar els temes que han influït en l’augment de l’envelliment de la població
en els últims anys com són la sanitat, les condicions laborals, l’estil de vida
i els factors ambientals. A més a més, també analitzarem com serà en un futur
l’esperança de vida de la població i com aquesta afectarà la societat i
farà reflexionar als alumnes sobre la racionalitat dels fets i els canvis i
continuïtats que s’han produït i es produiran en un futur.
Algunes de les preguntes que ens han portat a
escollir aquest problema són: Es tracta d’un problema que parteixi de la
recerca i l’anàlisi per part dels alumnes? És un problema que parteix dels
interessos dels alumnes? Enfoca un problema de la societat actual? Es tracta
d’un problema que estudia els canvis evolutius a les societats i que a més
suposa una continuïtat? Estableix vincles amb el passat i el present? És una
pregunta que s’adeqüi a l’edat dels infants? |
Explicació: Per què és un
problema social rellevant?
Considerem que es tracta d’un problema social
rellevant perquè:
-Es pot extrapolar a altres
situacions. L’envelliment de la població ha variat al llarg dels anys en funció
a les condicions de vida que determinaven un augment o una disminució,
respectivament. No obstant això, malgrat tractar-se d’un aspecte que va
variant, a l’actualitat es pot considerar que l’esperança de vida ha augmentat
considerablement, tot i que no se sap si en un futur continuarà augmentant o
disminuirà, ja que es tracta d’un procés que va canviant segons les condicions
de vida del país i l’època en la qual ens trobem.
-Existeixen diversos
posicionaments. Hi ha persones que poden considerar l’augment de l’envelliment
de la població com un fet positiu per la societat, i en canvi, pot existir un
altre grup de persones que pensin que el fet d’envellir, afecta negativament al
progrés de la societat. Aquesta última mentalitat pot anar encaminada a la idea
de pensar que l’augment de l’esperança de vida i la disminució de la natalitat,
pot convertir la població en una
societat envellida. A més a més, aquest augment en l’envelliment de la
població, segons opina una part de la societat, necessitaria més ajudes
sanitàries i econòmiques, fet que suposaria un problema per una gran part de la
població.
No obstant això, una altra
part de la societat, pot pensar que la gent gran no suposa un destorb, com
molts pensen, sinó que es tracta de ciutadans actius i entusiastes, on la seva
feina al llarg dels anys ha generat riquesa i ha influït positivament en la
millora de les condicions de vida actuals. Per tant, malgrat que ja no
treballin, encara contribueixen en l’estabilitat del sistema productiu.
Es tracta doncs, de dos punts
de vista diferents sobre les causes i conseqüències en l’envelliment de la
població.
-Requereix una proposta d’actuació
o solució. Tenint en compte l’augment de l’envelliment de la població i per
tant, les conseqüències que poden haver-hi a causa d’aquest fenomen per a la
societat, hem de fer que els alumnes prenguin consciència en quina situació
volen viure i quina herència volen deixar a les futures generacions. Considerant
que l’augment de l’esperança de vida suposa, entre d’altres coses, un augment
en les ajudes sanitàries i econòmiques a favor de la gent gran, els alumnes
poden prendre consciència i establir propostes de millora que els governs
haurien de dur a la pràctica per aconseguir beneficiar a tota la societat, en
especial als avis.
-Necessita l’enfoc de les
diferents àrees. Tractar l’envelliment de la població permet treballar altres
àrees com Ciutadania, Ciències Naturals, Ciències Socials i Matemàtiques. A partir
d’aquest tema, es pot treballar per una banda la Ciutadania, perquè els alumnes
siguin conscients de la societat en la què vivim i puguin aprendre valors com
són el respecte envers els avis per tal de conviure en la societat d’una manera
més cívica, justa i col·laborativa. D’altra banda, es pot treballar també a
partir de les Ciències Naturals, mitjançant l’estudi de la població i els
canvis que s’han originat al llarg dels anys. A més a més, a partir de les
Ciències socials es poden identificar i descriure els factors que han
determinat l’envelliment de la població com són la sanitat, les condicions
laborals, l’estil de vida o els factors mediambientals. D’altra banda, es pot
treballar els canvis i continuïtats que s’han produït al llarg dels anys a la
societat degut a l’augment de l’esperança de vida. A l’hora de recollir i
interpretar les dades de les piràmides demogràfiques i comparar la quantitat de
gent gran que hi havia anys enrere amb l’actualitat, es poden treballar
continguts relacionats amb les Matemàtiques, així com també, les estimacions
que els alumnes poden fer sobre com serà en un futur aquest envelliment, si
augmentarà, si disminuirà i amb quina intensitat es donarà aquesta diferència
en relació a la situació actual.
-És una realitat vigent,
permanent i urgent. Vigent, perquè l’augment en l’envelliment de la població és
un problema actual que afecta a la societat. Permanent, ja que es tracta d’un
factor que va variant al llarg dels anys, en funció d’on ens trobem i l’època
en la que ens situem. A partir d’aquesta idea de variabilitat, es considera que
si l’envelliment de la població continua augmentant i la natalitat disminueix,
pot continuar sent un problema que amb el temps es pot anar agreujant. Malgrat
que en l’actualitat no suposi un problema a considerar, per a la majoria de la
societat, està clar que si continua augmentant l’esperança de vida es pot
convertir mica en mica en un problema urgent, amb el què caldria actuar des del
present per tal que afecti d’una manera positiva al futur.
-Incorpora valors de justícia social i/o
ambiental. Es tracta d’un problema que ajudarà als alumnes a revaloritzar als
avis pel seu esforç al llarg de la seva vida, que ha contribuït en la millora
de la societat.
|
Justificació: Per què volem enfocar l´estudi del medi social a partir de problemes socials rellevants?
La finalitat del model crític, segons
Santisteban, en l'ensenyament-aprenentatge de les ciències socials comporta
ensenyar als alumnes a reflexionar, a analitzar problemes socials rellevants
per pensar en el futur i afavorir la formació d'un pensament reflexiu, crític i
creatiu per analitzar valors, pràctiques socials, aprendre a prendre decisions
i a resoldre problemes. Es basa doncs, en l’aprenentatge d’habilitats
cognitives, de capacitat per a valorar la informació i la seva naturals
ideològica.
Aquesta finalitat inclou dotar els
alumnes de coneixements, actituds i tècniques per situar-se davant els
problemes del passat i del present, avaluar-los i construir el futur. Les
finalitats de l’ensenyança de les
Ciències Socials doncs, venen orientades, des de la perspectiva crítica,
a comprendre la realitat social, formar el pensament crític i creatiu i
intervenir socialment i transformar la realitat en un procés continu a partir
de la millora de la democràcia.
Els problemes socials rellevants permeten analitzar situacions de manera contextualitzada i connectada amb la realitat i interessos de l'alumnat, contribuint a que plantegin solucions o alternatives a problemes socials del món on viuen. Si el que pretenem és, doncs, ensenyar als alumnes a reflexionar i ser crítics amb la societat en la que viuen per tal de millorar-la, és necessari enfocar l'estudi del medi a partir de problemes socials rellevants. Aquests problemes que donaran funcionalitat i significativitat al que aprenen, ja que els continguts estaran plantejats a partir de qüestions properes a la realitat social de l'alumnat que afavoreixen la implicació en problemes socials del seu entorn, facilitant marcs de referència per aproximar-se a la comprensió del món actual. L'estudi del medi a partir de problemes socials rellevants no només permet cercar solucions i alternatives als problemes, sinó que incorpora valors per tractar de millorar la societat i, conseqüentment, promou la implicació dels alumnes en les pràctiques ciutadanes que en un futur proper desenvoluparan. Es tracta doncs, de plantejar l’aprenentatge a partir d’una actitud oberta a la indagació, el plantejament de preguntes, l’emissió de judicis, el contrast d’opinions, el diàleg i la cooperació. Així doncs, enfocar l’estudi del medi social a partir de problemes socials rellevants permet treballar el pensament crític i reflexiu i comprendre el món, preguntar-nos per què és així, si ens agrada com és i com el podem millorar. Fa pensar, doncs, en una transformació social fruit de l’actuació dels ciutadans, que comprenen la societat on viuen i saben quins problemes els afecten i són capaços de solucionar-los. Davant la complexitat de la realitat social, es necessita doncs la racionalitat dels valors democràtics, de manera que hem de potenciar la iniciativa dels alumnes a fer-se preguntes, indagar i interpretar la informació del medi social per trobar respostes i imaginar i treballar per un món millor. Treballar amb problemes socials rellevants promou aquesta actitud de curiositat, d’indagació i de cercar solucions. Davant de l’entorn social on es desenvolupa l’alumne hem d’ensenyar-li a preguntar el perquè dels fets o situacions (causalitat) ; interpretar els comportament en funció de les intencions (intencionalitat); i reconèixer diferents punts de vista (relativisme) per promoure valors democràtics que contribueixin a la iniciativa de transformar la societat.
Finalment, cal destacar que els bons problemes que
promoguin un aprenentatge significatiu i funcional de les Ciències Socials han
de ser plantejats pels alumnes, a través de les seves experiències. S’ha de
tenir en compte els objectius que pretenem que l’alumnat assoleixi, el paper
del professorat i les activitats més adequades a cada cas. El mestre tindrà la
tasca de fer de guia dels alumnes, ajudant-los quan ells ho demanin i orientar
els alumnes durant l’estudi del
problema. Per tant, és important que els problemes socials rellevants parteixin
dels interessos i motivacions de l'alumnat per contribuir al desenvolupament
d'actituds crítiques i reflexives que portin als alumnes a cercar alternatives,
prendre decisions i resoldre problemes que afecten a la societat.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario